Memorial Day 2014 9 februari

 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het heengaan een scheidingsproces …

 

Hoe is het heengaan van hen die wij gedenken, anders dan het heengaan

door scheiding of verlating? Bij het sterven is het heengaan iets definitiefs,

iets van een absolute orde, en bij scheiding gaat er ook een proces aan vooraf,

niet alleen een proces van afscheid, maar ook een proces van hoe gaat de

een ten opzichte van de ander verder.

 

Bij sterven is het een proces van definitief loslaten, en bij scheiding

een proces door het leven heen, hoe verder in de tijd des te meer los

van de ander! Anders dan bij het sterven is het bij scheiding een proces van

doorgaan, verder het leven in.

 

Het verwerken en het er alleen voor staan, is bij sterven en scheiding allicht

wel vergelijkbaar, bij het eerste is de strijd gestreden, bij het ‘tweede’

is het heengaan, juist als er kinderen bij betrokken zijn, vaak ‘helaas’ een

bron voor strijd en mistoestanden, uiteindelijk na een periode, bij de een

van langere duur dan bij de ander, ontstaat er ruimte voor nieuwe contacten

of berusting over het voorbije.

 

Bij het sterven is er sprake van gedenken, zoals wij dat vandaag doen,

bij het graf van onze broer Alfons, ook wel Fons of Fufke genoemd. En ook

bij hem staan we even stil, wat waren zijn eigen-aard/dig/heden, en wat

waren ‘zijn’ grappen en grollen ook al weer. Het is goed ons te herinneren

hoe en wie hij was. Daarvoor zijn we hier bij elkaar gekomen.

 

En toch … misschien is het ook wel een plaats of een moment om eens stil

te staan bij ‘hen’ onder ons die ‘gescheiden’ zijn. Want dit zijn processen in

het leven van alle dag, een ieder onder ons kan het overkomen, of is het

overkomen. Het zijn mijn inzien’s processen, of liever gezegd voorbije

relaties, die ook ‘gedenkwaardig’ zijn. Goh met wie ging die toen ook alweer,

en hoe is het de ander vergaan, en dan heb ik het over hen; die uit onze

blikveld verdwenen zijn!

 

Ook al is de mens nog zo slim en op de toekomst voorbereid, het ‘leven’

stuurt ons, het ‘leven’ kastijd ons, het ‘leven’ leert ons. Wij leven tussen

geboorte en sterven in, het ‘leven’ beveelt ons steeds weer, ‘opnieuw’

te beginnen, en dat geldt vooral voor hen die alleen achtergebleven zijn,

en het ‘voorbije’ hoeft daarbij niet te worden ‘afgedaan’, want het heeft

ons gemaakt tot wat we nu zijn.

 

Het kan ieder van ons overkomen, en het ‘sterven of versterven’ is in

dit proces een gegeven waar niemand aan ontkomt. Net zoals de dood

of een ongeluk op de loer kan liggen, zo kan het ook zijn dat je, je

geliefde of partner kwijt raakt, en is die dan niet gedenkwaardig dan?

Hij of zij heeft een korte of lange tijd deel uitgemaakt van een periode

in je leven waarin veel kon, en geen moeite was teveel. De betrokken-

heid binnen familie verband, verdwijnt echter vaak als sneeuw voor de zon,

dat zouden we toch niet moeten willen. Ik zou hier niet willen pleiten voor

het aanhalen van voorbije contacten, maar het lijkt me wel een moment

om aan te sporen en na te denken over, goh, ja, allicht is het wel iets

om bij stil te staan, en als het je overkomt, de ander hoeft niet in een

wazige verte te verdwijnen, en kan in beeld blijven, als we dat willen.

 

Ook is het allicht vandaag hier een plek om ons te realiseren hoe groot

of klein, in ieder van ons het verlangen is, om in een hechte vereniging

samen te zijn, met een ander of anderen. Want hoe dan ook, het verlangen

of het streven naar een evenwichtige verhouding tussen mannen en vrouwen,

blijft in ons leven bestaan. Het verlangen een ‘paar’ te vormen in de wildernis

van onze maatschappij, van ons s’mensen bestaan is niet weg te denken.

In de spirituele of religieuze traditie word ons aanbevolen ons niet te veel

te hechten aan de ander of aan materiële zaken, en ons niet te laten leiden

door winst en effect bejag. Maar … ons verlangen verbonden te willen zijn

met een ander in de liefdeskunst, dat mag er toch zijn? Dat is toch strevens-

waardig, menswaardig?

 

Het gegeven dat we hier bij elkaar komen, kan ‘ook’ een moment van bezinning

zijn, over hoe doen ‘wij’ dat, onder elkaar en binnen de kring van verwanten. In

‘liefdesverband’, door respect en begrip op te brengen voor elkaar, en attent

blijven opdat de een niet dominant wordt ten opzichte van de ander.

Dat is iets dat in iedere nieuwe generatie aan de orde blijft komen.

 

In zorgzaamheid, begrip en mededogen met elkaar om blijven gaan.

Het is toch van alle tijden, en het geldt voor iedereen, dat we met elkaar

betrokken blijven?

 

Het zijn niet alleen de gestorvenen die we hier gedenken, tevens kunnen we

er een herinnering’s mo/nu\ment [gedenken beschermen] van maken, voor

hen die uit ons leven verdwenen zijn.

 

Dit ‘mo/nu\ment’, kan een moment van verlangen zijn naar wat was,

het kan ook een moment zijn van even bij elkaar komen, om vanuit de

herinnering verder te gaan naar ‘toekomst’, waarvan niemand echt

weet hoe die er uit zal zien.

 

Anthoon

Eindhoven

2014-02-09