Rondvensters nabij kruisgewelf CHRISTUS MENSWORDING BELOOFD CHRISTUS MENSWORDING BELOOFD ... Staande voor de trappen zien wij hoog in de noordelijke en zuidelijke muur twee rondvensters. In het noordelijke rondvenster bevindt zich het Messiasraam. Het toont ons de beloofde Messias. Wij zien bovenin God de Vader, gezeten op een regenboog die Hem als troon dient. Hij heeft als Albeheerser (Pantokrator) de rijksappel in de hand. Daarnaast zien wij links een engel met een vlammend zwaard. Hij verjaagt rechts het eerste mensenpaar, Adam en Eva, weg uit het aards paradijs. Onderin zien wij de maagd (voorafbeelding van Maria), die ons staande de beloofde Messias toont in de gestalte van een kind (voorafbeelding van Jezus), met de rijksappel in de hand als teken van zijn komende heerlijkheid. Het geheel is een verbeelding van de eerste bladzijden van de Bijbel. Hierin wordt verhaald hoe de mens, na door God over de schepping te zijn aangesteld, door hoogmoed tot zonde verviel. Hij, man (Adam) en vrouw (Eva), wordt uit het aards paradijs (zijn oorspronkelijke oord) verjaagd. Tot de aanstichter van het kwaad (de duivel in de gedaante van een slang) sprak God: 'Vijandschap sticht Ik tussen jou en de vrouw, tussen jouw kroost en het hare. Het zal jouw kop bedreigen, en jij zijn hiel!' (Gn 3,15). In deze woorden heeft de Kerk steeds Maria (de vrouw) en het goddelijk Kind (haar kroost) herkend, en de eerste aankondiging van het heil, dat uiteindelijk heel de mensheid vanwege God ten deel valt. De mens is bedoeld om zijn oorspronkelijke bestemming te ontvangen. CHRISTUS MENSWORDING VOLTOOID. CHRISTUS MENSWORDING VOLTOOID ... In het zuidelijke rondvenster is het Hemelvaartraarn aangebracht. Het toont ons Christus in zijn hemelvaart. Hemelvaartsdag is de veertigste dag van Pasen. Wij gedenken dan dat wij de verrezen Heer niet meer op aarde moeten zoeken, maar Hem thuis weten bij de Vader. Bovenin zien wij in witte gedaante de verrezen Christus, die zich van de aarde onder Hem verheft. Zijn linkerhand maakt een zegenend gebaar, terwijl zijn rechterhand de leraar symboliseert. Links en rechts zweven engelen vanuit de hemel naar omlaag, terwijl zij met de rechterhand wijzen op Christus. Zij verbeelden de twee witte mannen in witte kleren, die na de hemelvaart van Christus naast de apostelen stonden en zeiden: `Galileeërs, wat staan jullie toch naar de hemel te kijken? Deze Jezus, die van jullie is weggenomen en in de hemel is opgenomen, zal op dezelfde manier terugkomen als jullie Hem naar de hemel hebben zien gaan' (Hnd 1,11). Hun aanwezigheid in het venster betreft dan ook onderin de twaalf apostelen, die op de berg zijn achtergebleven en in staande, liggende of geknielde houding Christus nastaren. Op de berg zijn de twee voetstappen van Christus achtergebleven, de een in de vorm van een voetzool, de ander in de vorm van een sandaalzool. Ze zijn bestemd voor de apostelen en voor allen die Christus als hun Heer erkennen. De christenen zijn immers geroepen om in de voetstappen van Christus te treden en Hem na te volgen, ieder op de maat van het eigen leven, ongeacht hoe men 'geschoeid' is.
Rondvensters nabij kruisgewelf
CHRISTUS MENSWORDING BELOOFD
CHRISTUS MENSWORDING BELOOFD ... Staande voor de trappen zien wij hoog in de noordelijke en zuidelijke muur twee rondvensters. In het noordelijke rondvenster bevindt zich het Messiasraam. Het toont ons de beloofde Messias. Wij zien bovenin God de Vader, gezeten op een regenboog die Hem als troon dient. Hij heeft als Albeheerser (Pantokrator) de rijksappel in de hand. Daarnaast zien wij links een engel met een vlammend zwaard. Hij verjaagt rechts het eerste mensenpaar, Adam en Eva, weg uit het aards paradijs. Onderin zien wij de maagd (voorafbeelding van Maria), die ons staande de beloofde Messias toont in de gestalte van een kind (voorafbeelding van Jezus), met de rijksappel in de hand als teken van zijn komende heerlijkheid. Het geheel is een verbeelding van de eerste bladzijden van de Bijbel. Hierin wordt verhaald hoe de mens, na door God over de schepping te zijn aangesteld, door hoogmoed tot zonde verviel. Hij, man (Adam) en vrouw (Eva), wordt uit het aards paradijs (zijn oorspronkelijke oord) verjaagd. Tot de aanstichter van het kwaad (de duivel in de gedaante van een slang) sprak God: 'Vijandschap sticht Ik tussen jou en de vrouw, tussen jouw kroost en het hare. Het zal jouw kop bedreigen, en jij zijn hiel!' (Gn 3,15). In deze woorden heeft de Kerk steeds Maria (de vrouw) en het goddelijk Kind (haar kroost) herkend, en de eerste aankondiging van het heil, dat uiteindelijk heel de mensheid vanwege God ten deel valt. De mens is bedoeld om zijn oorspronkelijke bestemming te ontvangen.
CHRISTUS MENSWORDING VOLTOOID.
CHRISTUS MENSWORDING VOLTOOID ... In het zuidelijke rondvenster is het Hemelvaartraarn aangebracht. Het toont ons Christus in zijn hemelvaart. Hemelvaartsdag is de veertigste dag van Pasen. Wij gedenken dan dat wij de verrezen Heer niet meer op aarde moeten zoeken, maar Hem thuis weten bij de Vader. Bovenin zien wij in witte gedaante de verrezen Christus, die zich van de aarde onder Hem verheft. Zijn linkerhand maakt een zegenend gebaar, terwijl zijn rechterhand de leraar symboliseert. Links en rechts zweven engelen vanuit de hemel naar omlaag, terwijl zij met de rechterhand wijzen op Christus. Zij verbeelden de twee witte mannen in witte kleren, die na de hemelvaart van Christus naast de apostelen stonden en zeiden: `Galileeërs, wat staan jullie toch naar de hemel te kijken? Deze Jezus, die van jullie is weggenomen en in de hemel is opgenomen, zal op dezelfde manier terugkomen als jullie Hem naar de hemel hebben zien gaan' (Hnd 1,11). Hun aanwezigheid in het venster betreft dan ook onderin de twaalf apostelen, die op de berg zijn achtergebleven en in staande, liggende of geknielde houding Christus nastaren. Op de berg zijn de twee voetstappen van Christus achtergebleven, de een in de vorm van een voetzool, de ander in de vorm van een sandaalzool. Ze zijn bestemd voor de apostelen en voor allen die Christus als hun Heer erkennen. De christenen zijn immers geroepen om in de voetstappen van Christus te treden en Hem na te volgen, ieder op de maat van het eigen leven, ongeacht hoe men 'geschoeid' is.