Eenheid in Liefde ...

 

HET ‘HEILIGE’ EN ‘SEKSUALITEIT’

 

Het zijn wel de twee meest uitersten van emotionele intieme activiteit, als we het hebben over de ultieme seksuele beleving aan de ene kant, en het meest intiem ingekeerd zijn op het zuivere ‘zelf’ aan de andere kant.

Bij beide kan je spreken over eenzelfde waarachtige werkelijkheid wat

het gemoed aanspreekt.

 

En toch is het één seksueel, en het ander spiritueel. In de Ethiek hebben we het dan over de schoonheid van het menselijk lichaam, en in de Mystiek is er sprake van een bovenbewustzijn met een spirituele vaardigheid, en in de seksualiteit hebben we het dan over lichamelijke op elkaar afgestemde vaardigheid.

 

Er is geen andere plaats waar een mens zich het best kan terugtrekken dan in ‘hemzelf’. Zoals God de menselijke werkelijkheid binnenging in Christus, zo ging Christus de menswerkelijkheid binnen, via ‘zijn woord’, in naam van Zijn Vader..

 

Het natuurlijke en bovennatuurlijke is van de wereld, en het “Heilige” is van God of van “DatWatGodIs”. Het “Heilige” of “DatWatGodIs” is, is niet van de wereld, maar “in” de wereld, lees “in” de mens.

 

Het geloof heeft daardoor voeding en wortels gekregen

‘in de mens’ door de “openbaring” van Christus Jezus in al “zijn ‘heilig’ makende” werkelijkheid. Iedere poging van de mens om zich terug te trekken van die wereld, en daarmee ook van de seksualiteit, kan gezien worden als het ontwijken van daadwerkelijke hervorming en omvorming naar meer “menselijkheid”.

 

De “wereld”

lees “mens” maakt deel uit van een bovennatuurlijke (geloofs)werkelijkheid.

Toch is het “wereldlijke” niet hetzelfde als “geloofswerkelijkheid”. Beiden kunnen soms wel en soms niet met elkaar in botsing komen, sommige mensen kunnen wel geloven, en anderen niet. Dat laatste is jammer, daardoor gaan veel kansen verloren wat het “liefdesvermogen” van de mens betreft. Daarom wil ik bij dezen pleiten voor een grotere samenhang in religie en lichamelijke werkelijkheid.

 

Heiliging of aan God toegewijd betekent dan “geloofsbeleving” vanuit de totaliteit en heelheid van het mens zijn.