Bundel - Ethiek en Spiritualiteit (meditatie)         7de

 

 

 2012-02-11

Waar gaat het dan om, bij het spirituele en de geest?

Waar gaat het dan om als wij contact zoeken of ons richten naar God of het hogere?. Je bent in eerste instantie in gesprek met je-zelf of het ik-ben, door het denken, en hier gaat het om bij de herkenbaarheid van de geest die boven je denken uit nader tot je komt. Of wordt je juist door de geest wakker geschud, en die maakt herkenbaar wat boven de fysieke wereld uitstijgt aanwezig is. Sommigen onder ons kunnen dat verwoorden in taal en woord of gebaar.

Gaat mijn ‘denken’ over tot ‘geest‘, en is deze ‘geest’ (dat draagveld van liefde is) ervaarbaar als liefdes inspiratie, en voed het ons met ‘liefde’ door “DatWatGodIs“? Het is zeer waarschijnlijk, dat beide ‘liefdes’ in elkaar over lopen, en dat zet ‘ons’ in daden van liefdes roering en liefdeswerkelijkheid, dan ontstaat er, en groeit er ‘liefdesvermogen‘. “daarvan bewust zijn” is dan mens “worden” naar elkaar toe, en dan ontstaat er de menselijke behoefte geestelijk welzijn om te zetten in woorden en daden, van mens tot mens, van contact tot contact.

Onzuiverheid van geest betekent simpelweg dat je bezig blijft met de dingen (fysieke) van de dag, en daar is op zich niks verkeerd aan, ‘echter’ het houdt je wel weg van zuivere ‘geestelijke beleving’ in stilte! De gesprekken die wij meestal voeren met anderen, zijn vaak botsingen van individuele (fysieke) vergankelijkheid, de ene keer botst het met persoonlijke inhoudelijke belangen, de andere keer vloeien de woorden en het welzijn moeiteloos in elkaar over, van de ene bewustzijnslaag naar de andere.

Waar gaat het dan om, als wij boeken lezen over ‘wijsbegeerte’ of spiritualiteit? Iedere keer lezen wij dan van verschillende auteurs die over hetzelfde, boeken schrijven. Toch gaat het simpelweg over de leegte van het niet denken, gaat het om ervaring van de leegte in de geest, het ‘niet‘ fysieke, dat geen vorm heeft gekregen en ook niet krijgt. Maar het gaat wel over geestelijke “vormkracht”, dat bij álle levende wezens bij geboorte wordt in geplant.

Die ‘hogere’ werkelijkheid, dat we ‘geest’ noemen, zet ons aan tot het doen of schrijven van ‘geestelijk geïnspireerde waarden/woorden’ of zet ons aan tot waardigheid, dat ten goede komt (gaat) van al het leven op aarde. En de meest effectieve of belangrijke waardigheid van de mens is die van de “liefde” of “liefdeswaardigheid”.  Dan is “liefde” een ‘werkelijkheid’ die beweegt tussen mensen, en dat de meest oorspronkelijke energie is van ons bestaan, en daarvan zeggen religies dat het van God komt.

Waar gaat het dan om als je in gesprek ben met je-zelf, je spiritueel vermogen? Dan gaat het om de stille groei van dat wat ‘leven’ heet, het ‘leven’ te herkennen vanuit ‘zijn’ aller-oorspronkelijkste ontstaan van het bestaan. En ‘ontstaan’ is “beginning” en ”beginning” is hetzelfde als het WOORD VAN GOD of OORSPRONG VAN ALLE SCHEPPING, dat weerklank vindt in vorm van vroegere, hedendaagse, en toekomstige werkelijkheidzin dat het leven is.

Hier gaat het dus om, liefdes-energie, liefdeswerkelijkheid die de mens ten eeuwige dage beïnvloeden zal, en dit mag nooit ophouden te bestaan.

HET IK-BEN;

Ik bén - die ben ik; is een vonkje liefde, uit liefde voortgekomen, een levensvonk dat niet groter of kleiner wordt, wel kan het samen met anderen een vonkenwolk worden dat samen met ‘vele’ wolken een heel veld kan verlichten dat ‘leven’ in het licht zet, dat ‘leven’ bevorderd, en ‘leven’ levenswaardig maakt.

Ik bén die ik ben; is een vonkje liefde, uit liefde voortgekomen, door liefde brandend gebleven.

Liefde is;

Liefde wordt door de geest aangewakkerd, en is voortgekomen uit zichzelf, en wordt Geest Gods genoemd (godsbegrip), het is draagvlak voor Gods bewustzijn, het is draagvlak voor Gods werkelijkheid in liefde.

Liefde is;

Liefde is lankmoedig en goedertieren, is niet afgunstig en niet eerzuchtig, zij zoekt niet zichzelf, en raakt niet verbitterd.

Liefde is;

Liefde is het kwaad niet indachtig, verblijdt zich over waarheid, en alles verdraagt zij ten behoeve van liefde.

Liefdesvonk, liefdesregen, liefdes-bewustzijn, liefdeswerkelijkheid, liefdes voortvarendheid, liefde is draagvlak dat zich vermenigvuldigd tot een liefdesmacht, tot  een “liefdesvermogen” dat zijn weerga niet kent.

Amen.

(2008-01-01)

 

 Tekening Ernesto Cardenal

 

 

 Sterven en leven C G Durckheim

Sterven om te leven.

 

Zonder sterven is er geen nieuw ontwaken.

Zonder loslaten van het oude geen nieuw worden.

Zonder vergaan is er geen nieuw ontstaan.

Sterven is:

Opgeven en loslaten wat op een gegeven moment

tot stand is gekomen, en vaste vorm heeft gekregen.

Datgene wat vaste vorm heeft gekregen staat het,

“nog niet gewordende” in de weg, en juist op het

ontstaan hiervan komt het bij iedere stap op aan.

Hiervoor zijn moed, vertrouwen, geduld en overtuiging

nodig, en een lange adem in een onwankelbaar geloof.

Dit onwankelbare geloof groeit uit onze ervaringen door

het transcendente (godsdienstige filosofie).

Dit sterven, is de bron van alle gaven, zonder dit geloof (ervaring) is het trouw zijn aan “de Weg ” een wensdroom.

Dit proces is de bron van al het leven.

Uit het boek van Karl Durckheim.

 

 1993-06-19

Het Nieuwe Pinksteren.

Johannes 14. 15 t/m 31

“met een vrije interpretatie aan toevoegingen, zie het onderstreepte 2de gedeelte”.

15. In die tijd sprak Jezus tot zijn leerlingen: Indien gij Mij liefheb, onderhoud dan Mijn geboden. 16. Dan zal Ik den Vader vragen; en Hij zal u een andere helper geven, opdat deze bij u zal blijven in eeuwigheid 17. de Geest der waarheid, die de wereld niet kan ontvangen omdat zij Hem niet zien en Hem niet kennen.

Maar gij zult Hem kennen, omdat Hij bij u zal blijven, en in u zal zijn, 18. Ik zal u niet als wezen achterlaten; Ik zal weer bij u komen. 19. Nog een korte tijd en de wereld ziet Mij niet meer,. Maar gij zult Mij weerzien want Ik leef én gij zult leven, 20. op die dag zult gij erkennen dat Ik in Mijn Vader ben en gij in Mij en Ik in u. 21. Wie Mijn geboden bezit en ze onderhoudt, hij/zij is het die Mij bemint. En wie Mij bemint hij/zij zal door Mijn Vader bemind worden, en ook Ik zal hen beminnen en Mijzelf aan hen openbaren.

22. Judas, niet de Iskariot, zij tot Hem: Heer, hoe komt het dat Gij Uzelf aan ons kunt openbaren en niet aan de wereld? 23. Jezus, gaf hem ten antwoordt: Als iemand Mij liefheeft, zal hij Mijn woord onderhouden; Mijn Vader zal hen liefhebben en Wij zullen tot hen komen, en verblijf in hen nemen. 24. Wie Mij niet liefheeft onderhoudt Mijn woorden niet, het woord dat gij hoort is niet van Mij, maar van de Vader die Mij gezonden heeft.

De Heilige Geest zal u bijstaan.

25. Dit zeg Ik u, terwijl Ik nog bij u ben. 26. De helper, de Heilige Geest, die de Vader in Zijn Naam zal zenden, Hij zal u alles leren en u alles in herinnering brengen wat Ik u gezegd heb. 27. Vrede laat Ik u na, Mijn vrede geef Ik u. Niet zoals de wereld ze geeft, geef Ik hem u. 28. Gij hebt Mij horen zeggen: Ik ga heen, maar Ik keer tot u terug,. Als gij Mij zoude liefhebben, zoude gij er blij om zijn dat Ik naar de Vader ga, want de Vader is groter dan Ik. 29. Nu, eer het gebeurt, zeg Ik het u, opdat gij, wanneer het gebeurt zult geloven. 30. Veel zal Ik niet meer met u spreken, want de “Vorst” van de wereld is op komst. Weliswaar vermag hij niets tegen Mij. 31. Maar de wereld moet weten dat Ik de Vader liefheb en dat Ik handel zoals hij Mij dat bevolen heeft, deze zal altijd overwinnen. Staat op, laten wij hier vandaan gaan.

Johannes 14: 15-31 op eigen wijze uitgelegd:

15. onderhoud dan mijn geboden; (geboden die betrekking hebben op de complexiteit [geordend]of gevorderd leven) van de schepping, het leven)

16. Hij zal u een andere helper geven; (inzicht(zien) en verstand(weten), bijgestaan door kennis en wetenschap) (tot het einde der tijden)

17. die de wereld niet kan ontvangen; (door onwetendheid niet zien kan) (de wil de complexiteit van het leven op wezenlijk niveau leren doorgronden) (door inzicht en kennis, intellect en het vermogen te onderscheiden) (het “leven” of het “Goddelijke” in de mens met al zijn facetten)

18. ik zal weer bij u komen, ondanks de Hemelvaart is Christus ons altijd nabij; (na perioden van duisternis komt het licht van de werkelijkheid, de onwetendheid voorbij door middel van de vermogens verstand en geheugen)

19. en de wereld ziet mij niet meer; (bedoelt zou kunnen worden, de zieners die de werkelijkheid laten zien door inzicht en nieuwe denkbeelden) (diegenen die begrijpen kunnen wel zien, in wat hen aangeboden wordt, de ‘wereld’ is daarin een weerspannige factor)

 

20. ik in Mijn Vader, gij in Mij, en Ik in u; (inzichten ontvangen/verkrijgen in het leven) (het wezenlijk oorspronkelijke van het leven ervaren) (het samenhangende en bindende aspecten van het leven doorzien)

21. wie Mijn geboden onderhoud, zal door Mij en Mijn Vader bemint worden; (die rekening houden met de getijen, de samenhangen en het oorspronkelijke in het leven, door geloof hoop en liefde in erbarmen en erbarmen) (door de heelheid van het leven geborgen zijn) (door wijsheid en wetenschap van het bovennatuurlijke en natuurlijke, in harmonie leven met het geestelijke en wereldse krachten)

22. hoe komt het dat u zich niet kan openbaren aan de wereld?(Zijn wijsheid zal zichzelf openbaren)

23. zij die Mijn woord onderhouden, en Wij zullen tot hen komen; (in het leven) (rekening houden met natuurlijke en bovennatuurlijke energieën, werelden door krachten en machten) (het totaal/bewustzijn, het All en het Zijn, zijn onlosmakelijk verbonden met God, het oorspronkelijk scheppende, de ander en de anderen)

24. het woord dat gij hoort is niet van Mij maar van den Vader; wie mij niet liefheeft, kan ook niet in liefde gevonden worden(zij/hij, die destructief denkt en handelt) (houdt geen rekening met de complexiteit (samenstelling) van het leven) (dat wat het ontstaan en de ontwikkeling van de aarde veroorzaakt heeft)

25. dit zeg Ik u terwijl Ik nog bij u ben… (de helper in de geest zal u bijstaan)

26. de geest die de Vader in Zijn naam zendt; (het spirituele, dat naast het denken van den beginne af evolutionair aanwezig is, het Alpha en het Omega) (de Geest, het geloof en het [ge]weten)

27. Mijn vrede geef ik u; niet zoals de wereld (het geloof en het vertrouwen) (van binnenuit, onafhankelijk van beïnvloeding van buitenaf)

 

28. dat Ik naar de Vader ga, want Hij is groter dan Ik; (nous’: wijsheid op wereldniveau, of van de schepper, het collectieve denken, de transmutatie en transformatie, doet ons voortgaan in voorwaartse en opwaartse/richting, welvaart voor iedereen) (de sprong los van het aards gebonden zijn naar het vrijkomen van de belemmeringen van de zinnen, en bevrijding van het materialisme)

29. Ik zeg het u… (dat allen zullen liefhebben)

30. want de vorst van de wereld is op komst; (het Heersende -zal zijn macht verliezen- begrip en mededogen zal de wereld een nieuw aanzien geven, het hoe en waarom zal met hulp van “de Christus of christologie” begrepen worden)

31. dat ik handel zoals Hij Mij dat bevolen heeft; (Goddelijke Vonk van wijsheid en inzicht wordt sturend beginsel in het leven van de mens)

19-06-1993 Velp.

(2007 afgewezen kandidaat geassocieerd lid van O.Carm)