Graag een korte reactie op dit verhaal naar: a.budel1@chello.nl |
Pierre Teilhard de Chardin:
De meest mysterieuze en geheimvolle energie is ...
PIEIRRE TEILHARD DE CHARDIN zegt over Liefde:
“LIEFDE”
Liefde is de meest universele, de meest geweldige en de meest mysterieuze der kosmische energieën. Na eeuwen van tastend zoeken hebben maatschappelijke instellingen haar van buitenaf ingedijkt en gekanaliseerd. Gebruikmakend van deze situatie hebben moralisten getracht haar aan regels te onderwerpen, zonder overigens in hun theorieën uit te stijgen boven het niveau van een elementair empirisme (ervaringskennis) waarin verouderde opvattingen over de materie, waarin overblijfselen van oude taboes zijn blijven hangen. In de maatschappij wendt men voor haar niet te kennen in wetenschap, in zaken of in openbare vergaderingen, terwijl ze heimelijk overal aanwezig is.
Het schijnt alsof men tenslotte de hoop heeft opgegeven om deze onmetelijke, alomtegenwoordige en steeds onbedwongen wilde kracht, ooit te kunnen begrijpen en beheersen. Men laat haar dus (men voelt haar ook) overal stromen onder de bovenlaag van onze beschaving en men vraagt haar slechts ons te vermaken of niet te schaden... Is het voor de ‘Mensheid’ werkelijk mogelijk om te blijven leven en groeien zonder zich eerlijk af te vragen hoeveel waarheid en kracht zij in haar ongelofelijk vermogen tot liefhebben verloren laat gaan?
Vanuit het hier ingenomen standpunt van geestelijke Evolutie lijkt het dat wij een naam en een waarde kunnen toekennen aan deze vreemde energie der Liefde. Kunnen wij niet eenvoudig zeggen, dat zij in essentie de aantrekkingskracht zelf is, die het ‘Centrum in wording’ van het Universum uitoefent op elke eenheid van bewustzijn? De roep tot de grote Eenwording waarvan de realisatie het enige proces is dat zich in werkelijkheid in de natuur afspeelt? ...
Wordt in deze veronderstelling (overeenkomstig de vondsten der psychologische analyse), volgens welke ‘Liefde’ de primitieve en universele psychische energie zou zijn, niet alles helder om ons heen, zowel voor ons denken als voor ons handelen? Men kan trachten de geschiedenis der wereld van buitenaf te reconstrueren door het spel van de atomen, moleculen en celkombinaties, in hun verschillende processen te bestuderen. Men kan ook proberen deze opdracht doeltreffender van binnenuit te vervullen door de geleidelijke vooruitgang te volgen, die door het spontane bewustzijn werd gemaakt en daarbij de achtereenvolgens overschreden drempels vast te stellen. De meest expressieve en diepwaarachtige wijze om de universele Evolutie te beschrijven zou ongetwijfeld bestaan in het naspeuren van de Evolutie van de Liefde.
In haar meest primitieve vormen, in een nauwelijks geïndividualiseerd leven, kan Liefde moeilijk onderscheiden worden van moleculaire krachten. Men zou kunnen denken aan chemismen, tropismen. Langzamerhand maakt zij zich los, maar zij blijft nog lange tijd ononderscheiden van de eenvoudige functie der voortplanting.
Het is pas met de 'Hominisatie' (ontwikkeling mensensoort) dat zij ten laatste het geheim en de veelvuldige deugden van haar kracht onthult. Gehominiseerde Liefde (van dierlijk naar menselijk) onderscheidt zich van alle andere vormen van Liefde, omdat het 'spectrum' van haar warmte en van haar doordringend licht zich wonderbaarlijk heeft verrijkt. Niet langer alleen de unieke en periodieke aantrekkingskracht gericht op materiële vruchtbaarheid; maar een mogelijkheid tot contact, zonder grens of rust, door de geest veel meer dan door het lichaam: oneindig talrijke en subtiele antennes, die elkaar zoeken in de tere nuances van de zielen. Aantrekkelijkheid van wederzijds gevoelig-maken en vervullen waarin de zorg voor het behoud van de soort zich langzamerhand oplost in de veel grootsere dronkenschap van (dan die van) twee mensen die een Wereld (in wording) volvoeren.
Het is het Universum dat in werkelijkheid vooruitschrijdt, Zowel in de Man als in de Vrouw. Waar het om gaat (het vitale punt voor de Aarde) is dat zij elkaar herkennen. Wanneer mannen en vrouwen de ware aard, het ware doel van hun liefde niet herkennen, is de verwarring diep en onherstelbaar. Als de mens in hun verbetenheid om een hartstocht, bedoeld voor het All, te verzadigen door iets te gerings, zal de mens, door de stoffelijkheid of de toenemende veelvuldigheid van hun experimenten trachten een fundamentele evenwichtsverstoring te herstellen. Vergeefse pogingen, en in de ogen van wie de onschatbare waarde doorzien vanuit het menselijk 'geestelijk kwantum' (grootheid), een verschrikkelijke verspilling.
Laat ons, als U wilt, alle sentimentaliteit en schijnheilige schandalen terzijde laten, maar laat ons koel als biologen of ingenieurs de rossig gloeiende atmosfeer van onze grote steden in de avond waarnemen. Daar, en overal trouwens, verkwist de Aarde haar meest wonderbaarlijke kracht, voortdurend, in puur verlies. De Aarde brandt in de open lucht. Hoeveel energie, denkt U, gaat in een enkele nacht verloren voor de Geest van de Aarde?... Laat de Man (scheppen dienen) daartegenover de ‘Universele Realiteit’ (algemeen werkend) gewaarworden, die geestelijk door het vlees straalt. Hij zal dan de reden ontdekken voor waar tot nog toe zijn liefdeskracht teleurstelde en deed ontaarden (tekortschieten). De Vrouw (ontvangen groeien) staat voor hem als de aantrekkingskracht en het Symbool van het wereldse. Hij kan haar slechts omhelzen door zelf op zijn beurt te groeien in de maat van de Wereld. En omdat de Wereld altijd groter en altijd onvoltooid en altijd op ons vóór is, zal de mens (man vrouw), om de universele liefde te winnen, zich moeten inzetten voor een onbeperkte verovering van het Heelal (het universele) en van zichzelf.
In deze zin zullen mannen en vrouwen dit slechts kunnen bereiken door de voltrekking van een Universele Eenwording. Liefde is de heilige reserve van liefdesenergie als het bloed van de spirituele Evolutie. Dit is wat de Zin van de Aarde ons in eerste instantie onthult.
(uit: l'Esprit de la terre, Oeuvres, t. 6, p. 40 a 42. Editions du Seuil 1939 Pierre Teilhard de Chardin)