De Geest en het Geloof
Augustines
Gebed als geestelijke oefening in geloof en vertrouwen.
De geest beveelt het lichaam en wordt terstond gehoorzaamd.
De geest beveelt zichzelf en stoot op verzet.
Het Geloof:
Het geloof is datgene wat uitstraalt boven het verstand. Het weten van het verstand komt alleen tot kennis via de natuurlijke weg [zintuigen]. Het geloof is geen kennis dat via de zintuigen tot ons komt, het geloof is een weten zonder gezien te hebben.
De Geest:
De geest beveelt dat de hand zich beweegt en dat is makkelijk, het gaat zo makkelijk dat de uitvoering nauwelijks van het bevel onderscheiden kan worden. Toch is de geest - geest, en de hand - lichaam.
Nu beveelt de geest, de geest dat hij wil [en dit is een en dezelfde geest] en toch verzet de geest zich.
Vanwaar dit tegennatuurlijke verschijnsel? De geest die beveelt, beveelt om te willen zeg ik, en degene die beveelt zou niet bevelen als hij dat niet zou willen, en toch doet de geest niet wat hij beveelt. Dat zit zo !..
De geest wil niet geheel en al, derhalve beveelt hij niet geheel en all. Hij beveelt namelijk in zoverre hij wil dat hij beveelt, en in zoverre gebeurt niet wat hij beveelt. Was namelijk de wil volledig, dan was zijn willen ook volledig, en zou hij niet hoeven te bevelen wat hij zou willen.
Het is dus geen tegennatuurlijk verschijnsel, ten dele willen en ten dele niet willen, doch het is een ziekte van de geest, omdat deze het niet helemaal voor het zeggen krijgt, het is als het ware dat het ware willen hem omhoog trekt en het niet willen hem terneer drukt. Dat de geest twee willen bevat komt doordat de geest nog niet volledig is, De ene wil is sterker dan de andere wil. Het ontbreekt de goede wil aan overtuigingskracht.
Het Geloof:
Wie in mij gelooft zal leven ook al is hij gestorven, zegt de Heer, en een ieder die leeft gelooft in Mij, en zal in eeuwigheid leven. Wat betekent dit? ... Geloof en ge zult leven ook al zijt ge gestorven, geloof ge niet, dan zijt ge reeds dood ook al zijt ge nog in leven. Laat ons dit bewijzen;
Het is dat gij ook al zijt ge in leven, toch dood zijt als ge niet gelooft. Iemand die bereid was de Heer te volgen en toch om uitstel vroeg, zij tot Hem; laat mij eerst terug om mijn Vader te begraven. Jezus zij echter: laat de doden de doden begraven, daar zijn ook doden om die dode te begraven.
De eerste is lichamelijk dood, de anderen zijn geestelijk dood. Hoe komt dan die geestelijke dood in de fysiek levende mens? Het is omdat hij niet gelooft !! Geloof mij de kracht van uw "Ziel" is uw geloof. Wie in mij gelooft zegt de Heer zal leven naar zijn ziel, ook al is hij gestorven naar het lichaam. Totdat zij in een ander lichaam zullen terugkeren, daarna zullen zij nooit meer sterven. Hoe gelukkig zal het leven in de Voltooid Tegenwoordige tijd zijn, waar alle kwaad zal zijn opgelost en geen goed verborgen blijft. Dat is de tijd wanneer God [wijsheid] in alle mensen is, waar niemand ten onrechte geprezen wordt, en waar waarachtige vrede niet wordt gestoord.
Het geloven in God [eeuwige vrede] zal voor hen alles zijn, in wat een mens eervol zal kunnen verlangen, te leven in gezondheid met voedsel en voltooide vrijheid, overvloedig in eer en heerlijkheid, vrede en overwinning in alle goeds.
HET GELOOF ZAL DAN ALS EEN GOD IN ALLEN ZIJN !
Onoverwinnelijk zullen allen zijn, en terecht ! De mens die het kwaad in zichzelf overwint zal door niemand overwonnen worden, omdat het "liefhebben"hem niet afgenomen kan worden. God, [het geloof] kan immers niemand afgenomen worden omdat Hij zeteld in ieders hart, gelijk als in zijn ziel, en in geheel zijn verstand. De mens die zijn medemens liefheeft zoals hij God liefheeft, bemint daarmee ook zijn naaste als zichzelf, de wezenlijk ware innerlijke zelf/ziel, is sterker dan de dood.
De mens naar Gods gelijkenis.
Is het oog van het lichaam troebel, dan haast een ieder zich naar de dokter, om het te laten openen en reinigen zodat het genezen wordt en het daglicht weer kan verdragen, men gaat .. Niemand wacht niemand stelt uit, al komt er slechts een klein strootje in.
En hoe is het dan met het oog dat het Grote Licht van de Maker van dit alles kan zien? Dit licht is bestemd voor het oog van de Geest. God heeft ons gemaakt naar zijn beeld, zou hij ons dan niet het vermogen hebben meegegeven om de Maker van Dit Alles te zien. Beide heeft hij u gegeven ! ..
Echter u houd u te veel vast aan uw uitwendige [fysieke] ogen, waarom verwaarloost gij uw inwendige oog! Het is verzwakt en ongebruikt, het is ziek en te pijnlijk voor u zolang uw geestes oog niet is genezen. Denkt u in de eerste plaats aan het reinigen van uw hart, en stel dit als taak, leg uzelf dit als een plicht op ! en doe dit met zorg. Laat U zoeken, laat mij U zoeken Vader en bewaar mij voor dwaling, en laat niet toe dat ik bij mijn zoeken iets anders vind dan U. En als er in mij een verlangen naar iets overbodigs is, reinig mij dan, en bekwaam mij in U te zien. Slechts dit smeek ik U, dat U mij geheel tot U laat keren, dat niets mij weerhoudt om naar U toe te streven.
Mijn God die altijd dezelfde zijt, geef dat ik mij-zelf ken én U mag kennen. Gij kent en beoordeelt mij, geen mens weet wat er in mij omgaat, behalve de geest, want die is in iedere mens.
Door Uw geest hebt Gij Uw wet geschreven in ons Hart, niet omdat ik er bevreesd voor zou moeten zijn, doch opdat ik haar als een kind zou liefhebben en blij zijn voor haar steun. Als een onbevangen kind zal ik Uw Wet eerbiedigen en aanvaarden.
Gij hebt mij gemaakt naar Uw woord
en ik heb U lief.
Gij kent mijn kracht en mijn zwakheid
versterk mijn kracht en genees mijn zwakheid.
door
Geloof - Hoop - Liefde.
Aldus Augustines 13-11-354 / 25-08-430.
Ga door naar Private en Positieve Verlangens [klik hier]
Ga door naar de Berg Carmel [klik hier]