Vermogens van de Ziel.
De vermogens - Verstand - Geheugen en de Wil beïnvloeden de Ziel, en de Ziel beïnvloed de Deugden en omgekeerd.
Drie wijsheden, de machtige drie van:
3 Geloof - Hoop - Liefde
De sterke vier:
4 Kardinale deugden
De kosmische zeven:
7 Werken van Barmhartigheid
De menselijke zeven:
7 Menselijke Ondeugden
De actieve werkelijkheid:
12 Menselijke Deugden
-----------
33 Machtig en Krachtig.
[Verzamelde werkelijkheden uit de kerkelijke en geloofstraditie van Wereld Godsdiensten]
Carl Graf Durckheim;
Men moet steeds weer opnieuw obstakels opruimen en sluiers verscheuren in de strijd tegen het ongeloof en het niet weten,
Een nieuwe wereld moet gewonnen worden:
De weg [1];
Steeds weer opnieuw beginnen en terecht komen bij 'het-zelf', dat achter het wereldse 'ík' verborgen is en dat zich staande houdt in een rol [masker] die het in de wereld speelt. Alleen als de mens volledig prijsgeeft wat hem [mede] door de wereld opgedrongen wordt, druk van ouders, familie en culturele gewoontes, kan hij het absolute bereiken.
Het is ook wel heel natuurlijk dat de mens zijn "strijd" in het verborgene houdt, pas dan wanneer hij in staat is geweest zijn .zelf, helemaal bloot te geven, kan hij zijn ,zelf, onbevangen tegemoet treden, en ,zijn, die hij/zij werkelijk is. Bij die weg behoort de moed tot "naaktheid" om niets in het verborgene doen, ondanks de mening of afwijzing van anderen, toch een eigen mening of houding blijven tonen.
De weg [2];
Is ook de wijze waarop iemand zijn lijden aanvaardt, en daarin zijn begrensdheid ontmoet , en .. zijn of haar aanwezige vonk van "oneindig leven" steeds weer laat oplichten en zich-zelf daarin herkent als een "wordingsformule" dat zijn wezen is, en van daaruit steeds weer kiest te leven.
De weg [3];
Is het "levens-proces" van ieder mens zijn leven, dat te herkennen is aan zijn meest oorspronkelijke zijn, dat aan gene zijde ontstaan is, en dat hem bewust houdt van een tijd-ruimte-bewustzijn, en wat hem tot een historisch/ toekomstige gestalte geeft [door overdracht, karma, erfelijkheid.
De weg [4];
Is dan de wijze waarop het "leven" uit het verborgene tevoorschijn komt en gestaltt geeft aan het menselijke bestaan. In het centrum van dit alles stat het , ik , dat als een scheppend medium drager is van vaste patronen en het mensbeeld beschermt tot het vaste vorm heeft gekregen, en zonder welke de mens niet leven kan. Doch die ook tegelijkertijd het "wezenlijk leven" verhinderd in de openbaarheid te treden tot zijn bovenwereldse volheid. Het is een wetmatigheid die uiteindelijk de veroorzaker is voor eenheid.
******************************************************
blz 560
DE MYSTIEKE WEG NAAR EEN TOEKOMSTGERICHTE WERKELIJKHEID.
! In het donker, geheel veilig langs de geheime trap en in vermomming, en hoe had ik geluk! in 't donker, ongezien ook, want alles in mijn huis lag reeds te slapen !
Vermomd en geheel verborgen voor de listen van het onwetende [kwade], zo wandelt de ziel in het duister, dat is; verborgen en los van alles en geheel veilig, het betekent los van de natuurlijke dingen, schijnwerkelijkheden en geestelijke redeneringen. Zo iemand wandelt zeer veilig. De "geestelijke nacht" in haar huis, betekent: op verstandelijk niveau, aandriften en verlangens op geestelijk niveau tot rust brengen. Als dit dan uiteindelijk gebeurd, wordt de Ziel met "De Beminde" verenigd, in eenvoud, zuiverheid, liefde en gelijkenis.
De drie Goddelijke Deugden.
blz 575
De drie Goddelijke deugden zijn in staat de Ziel tot volmaaktheid te brengen, en deze deugden bewerkstelligen leegte duisternis voor de Ziel.
Vermogens van de ziel: [kracht]
Verstand
Geheugen
Wil
Goddelijke deugden: [wijsheid]
Geloof
Hoop
Liefde
De Goddelijke deugden: geloof, hoop en liefde, beïnvloeden de vermogens: verstand, geheugen en wil, op een geheel eigen wijze.
De deugden geloof, hoop en liefde zijn ,bovennatuurlijke, objecten, die niet zichtbaar en meetbaar zijn. Die deugden zijn werkzaam en hebben invloed op de vermogens, dit werkt als volgt:
het geloof; werkt in op het verstand
de hoop; werkt in op het geheugen
de liefde; werkt in op de wil
Bestijging van de Berg Carmel.
Als wij zouden besluiten de Berg Carmel te bestijgen dan zal het ons duidelijk worden dat we enkel en alleen op deze wijze door de donkere nacht dienen te gaan om de weg van de 'zuivere geest' te kunnen volgen. Alleen op deze wijze wijze, door de ontbloting van aller dingen, kunnen wij in een zodanige constitutie geraken [van het één in het ander] waardoor we uiteindelijk met het Goddelijke verenigd zullen worden.
Deze drie deugden veroorzaken dan als wij dit toestaan een leegte in de drie vermogens, verstand, geheugen, en de wil.
Geloof; Het geloof bewerkt met betrekking op het verstand leegte en duisternis.
Hoop; De hoop veroorzaakt in het geheugen een leegte met betrekking tot het bezit.
Liefde; De veroorzaakt in de wil een leegte, en ontbloting met betrekking tot alle genietingen, die een Goddelijke vereniging in de weg staan.
Het Geloof zegt iets over dat wat wij niet kunnen begrijpen met ons verstand en meetvermogen. Ook al is ons verstand onwankelbaar en kan deze met geloofs waarheden instemmen, toch kan niet aan het verstand worden onthuld wat wel aan het geloof kan worden medegedeeld. Zouden geloofswaarheden wel aan het verstand onthuld kunnen worden, dan zou er geen sprake van geloof meer zijn. Ook al maakt het geloof het verstand zekerder toch brengt het geloof geen helderheid maar "duisternis", en dit betekent: de mens raakt los van aller dingen en van de natuurlijke gehechtheid.
Wat de Hoop betreft deze brengt het geheugen in leegte en duisternis, zowel met betrekking in het aardse als in het hemelse. De hoop heft meer betrekking op dat wat men niet bezit, want als men dat al bezat dan hoefde er geen hoop meer te zijn. De hoop op wat men al reeds bezit is geen hopen meer, want wat iemand ziet, dat is wat hij bezit, en hoe zal hij er dan nog naar hopen? Ook deze deugd veroorzaakt uiteindelijk een leegte, omdat het altijd betrekking heeft op wat men niet bezit.
Zo veroorzaakt de Liefde een leegte met betrekking tot aller dingen zo ook alle levende wezens, omdat de liefde ons steunt om God [voltooiing] boven alles te beminnen. Dit kan alleen door onze gemoedsaandoeningen los te maken van alles en ons hele totaal-zijn op God [Omega] te richten.
DE NAUWE POORT.
blz 579
De nauwe poort, hiermee wordt bedoeld hoe moeilijk het is voor de mens afstand te nemen van zijn zintuiglijke verlangens.
Hier wordt beschreven hoe smal het pad is dat naar het eeuwige leven of de volmaaktheid leidt. Want zij die erover gaan dienen onthecht en ontbloot te zijn. De poort is inderdaad zeer nauw, nauwer dan men denkt, de weg is zeer smal mede met betrekking op de nauwe poort, die we alleen door kunnen gaan als we vrij zijn van zintuiglijke ballast, en als we afstand kunnen nemen van eigendomsaanspraken op geestelijk gebied.
De smalle weg.
Met de smalle weg, hier is sprake van smalle raaklijnen met het geestelijke en redelijke.
Er zijn slechts weinigen die de weg vinden en in staat zijn door de nauwe poort te gaan, want veel mensen zijn niet geneigd om aan die geestelijke naaktheid en ontbloting te kunnen en willen beginnen. Ook de lichamelijke onthechting, en de beperkingen ten opzichte van verlangens en begeerten zijn voor hen niet op te brengen. Want dit pad dat naar de Berg der Verlichting leidt, dat steil is en smal voert naar boven, en voor de klimmers die nog de zware last van de zintuigen dragen, hindert nog iets, namelijk een denkende last in de geest [het denken]. Omdat het er alleen om gaat God te zoeken en Hem te bereiken [Omega], moet men ook alleen maar gaan met de wil hem te bereiken. Want zo zegt Christus; Wil iemand 'mijn' weg gaan dan moet hij zich-zelf verloochenen, dat betekent zijn eigen kruis opnemen, en "Mij" volgen. Want .. wie zijn leven wil redden .. zal het verliezen, doch wie zijn leven verliest .. aan Mij ... zal het redden.
ZELFVERLOOCHENING:
Kan betekenen; eigen belang ontzeggen.
Het opofferen van eigen genoegdoening het geestelijk betreffende, is niet alleen jezelf ontdoen van verlangens en deugdbeoefening doen naar een leven in kuisheid, doch ook het temperen van eigen geestelijke gulzigheid. Gulzigheid in het zoeken naar een geestelijk hoogtepunt in zoetigheid en genotvolle mededelingen via het medium visioenen, boodschappen of mededelingen, is ook niet de bedoeling.
Ga door naar Orde in Gebed en Gezang [klik hier]
Ga naar Visioenen en Waarnemingen [klik hier]
Ga terug naar de openingspagina [klik hier]