Bestijging van de Berg Carmel.
De berg der volmaaktheid.
Hier gaat het over strevingen, begeerten, verlangens en aandriften.
blz. 513
Hier wordt een leer geboden die tot in de wezenlijkste menselijke kern doordringt, en solied is, als men tenminste tot ontbloting van de Geest wil geraken zoals die hier beschreven wordt. Het word dan een op weg zijn van de menselijke geest [en de ziel] naar een vereniging met God. Door het zuiveren of louteren van de Ziel maakt men zich los van aardse smetten, driften of begeerten.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Anthoon Budel
Verantwoording van het werk wat voor u ligt.
Datgene wat hier neergeschreven is zijn fragmenten uit de "Mystieke werken"van Juan de la Cruz, Priester theoloog, mysticus die leefde van 1542 [Geboren te Fontiveros] tot 1591[gestorven op 14 December in Ubeda] in Spanje. Dit overschrijf werk heb ik willen doen om zijn bedoelingen en gedichten naar waarde te kunnen schatten, en te begrijpen wat hij nou precies bedoelt. Ik heb gepoogd in korte weergaven duidelijk te maken waar het om gaat bij de bestijging van de Berg Carmel. Misschien hebben ook anderen er wat aan, deze speurtocht naar de zin van het leven en lijden van de mens van deze wereld.
Bron: Mystieke werken van Joannes van het Kruis.
Uitgeverij: Uitgeverij Carmelitana Gent 1980.
Vertaling: Uit het Spaans vertaald door dr Jan Pieters o.c.d. en J.A. Jacobs.
1ste Nieuwe vertaling Hilversum 1963.
[Anthoon Budel Velp 23-11-1994].
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
De drie nachten.
blz 493 Voornacht "Bestijging"
blz 817 Nacht "Donkere Nacht"
blz 957 Nanacht "Levende vlam"
Deze drie nachten moeten door de ziel gaan, en de ziel gaat door de drie nachten alvorens tot vereniging tot God te komen. Deze drie nachten vormen samen èèn nacht en bestaan uit:
1 BESTIJGING [nacht der zinnen]
2 DONKERE NACHT [nacht van het geloof]
3 LEVENDE VLAM [het daglicht vooraf, de vereniging met God]
Joannes van het kruis .. Mystieke Werken.
Uit het spaans vertaald door: Dr Jan Peters O.C.D. en J.A. Jacobs. Uitgeverij Carmelitana Gent 1980.
Overzicht van de boeken:
blz 507 Bestijging van de Berg Karmel [afstand doen] [ontstaan in het jaar 1578].
blz 513 Boek 1 Actieve Nacht van de zintuiglijkheid [begeerte].
blz 559 Boek 2 Actieve Nacht van de geest [verstand en geloof]
blz 708 Boek 3 Actieve Nacht van de geest [geheugen en hoop]
blz 708 Actieve Nacht van de Wil [liefde]
blz 828 De donkere Nacht op de Berg Karmel [ontmoeting met God]
[ontstaan in het jaar 1578].
blz 830 Boek 1 Passieve Nacht van de zintuiglijkheid.
blz 874 Boek 2 Passieve Nacht van de geest.
*Verstand = geloof en contemplatie *Wil = liefde *Geheugen = hoop
Overzicht van de Nachten:
Voornacht:
Om zich te kunnen bevrijden van verlangens en begeerten moet de ziel zich van de macht der zinnen bevrijden. En alvorens de ziel haar huis verlaat om tot vereniging met God te komen, dient ze in de voornacht haar verlangens stil te leggen en afstand te doen van genot.
Donkere nacht:
Midden nacht
En alvorens men de stijging aangaat dient men in een gezonde en harmonieuze levens staat te verkeren. Ziekten en destructieve tendensen te vermijden in het leven, en het lichaam te heiligen via de geest, door het verstand, door de wil, door gebed, werken en contemplatie.
Levende Vlam:
Nanacht
Hierna ontstaat er de mogelijkheid om via de nanacht de zegen van God te ontvangen, hier wordt dan aan de ziel het Geloof medegedeeld, waardoor deze nacht nog duisterder wordt [afstand van de wereld] dan de vorige nachten. Deze nacht bewerkt de ziel tot een staat van voltooiing door de medewerking van God. Na deze nacht volgt onmiddellijk de vereniging met God. Waardoor de ziel in een volmaakte staat van liefde verkeert [dan is het stervensmoment van een mens dicht benadert omdat de ziel kan terugkeren naar haar oorsprong].
DE DRIE NACHTEN
Deze nachten betekenen niets anders dan het derven van genot, het ontberen van licht, wat het wereldse licht betreft, om daardoor tot vereniging met God te kunnen komen. Het lukt echter velen niet omdat de gidsen ontbreken om hen naar het pad te voeren dat naar de top van de berg leidt. Die mensen [zielen] blijven in hun elementaire opgang steken, en blijven voor hun God staan en komen niet tot een vereniging met Hem. De nacht is er opdat zij kunnen leren, de ziel moet door de drie nachten, opdat zij kan leren de sluier op te lichten, die haar het zien belemmert.
Hier wordt een leer geboden [Juan ..] waardoor zij kunnen leren, zij is zowel voor de beginneling als voor de gevorderden, en omdat velen de taal niet verstaan gaan zij door duistere steegjes, in lijden, angsten en bekoringen. In die nachtelijke beschouwingen schenkt God hen kennis en licht [inzicht], waardoor ook juist de pijn toeneemt. Hierdoor is er ook juist sprake van:
Zuivering van de Zinnen
Zuivering van de Geest
Zuivering van de Ziel
Het zijn alle ervaringen die voortkomen uit een geest van onvolmaaktheid, of juist uit een geest van volmaaktheid, door ervaringen in leed en geneugten, in vreugd en smart.
NACHT:
Hier is sprake van 1 Het ontberen van genot. 2 Het ontberen van licht.
NANACHT:
Ook in deze nacht [midden nacht] is er sprake van:
een verkeren in het "duister" los van alle streefvermogen, los van alles
het "nachtelijk duister" van dèze nacht is alsof de ziel zich heeft losgemaakt van alle zintuigen.
de ziel blijft dan ook:
los van het gezichtsvermogen
los van de geuren en de smaak
los van de tastzin
Er is geen streven meer, de ziel raakt los van alle dingen de ziel aangaande. Wat dan overblijft is het nachtelijk duister, een leegte, een ontberen van strevingen, verlangens en begeerten. Door deze leegte, het ontberen van aller dingen, is men in staat in verbinding te treden met de totale uitwerking van God op de mens, dat voltooiing van het Zielsvermogen bewerkstelligt.
Ga door naar Donkere nacht [klik hier]
Brieven van Joannes van het Kruis aan de zusters van Beas [klik hier]
Ga terug naar de Openingspagina [klik hier]